داستان سرویس کار از دیروز تا امروز

مصاحبه ای جذاب با دکتر ناصر ضمانی مقدم مدیر عاملی تکنولوژی محور و آینده نگر

نگاهی کلی به آنچه گذشت:

دنیا هر روز در حال رشد و توسعه در حوزه فناوری اطلاعات می باشد و باعث صعود و سقوط خیلی از کسب و کارها شده!

درست متوجه شدید صعود و سقوط خیلی از کسب و کارها...

صعود برای کسب و کارهایی که دست خوش تغییر آگاهانه و آشتی با دنیای فناوری اطلاعات شده و هم سو با آن در حال رشد و توسعه کسب و کارشان شده اند و سقوط برای کسب و کارهایی که هنوز هم با گذشت سالهای زیاد مقاومت در برابر تغییرات اجباری دارند.

این مسئله بسیار حائز اهمیت است که بپذیریم دنیا تغییر کرده، کسب و کارها تغییر کردند، تفکر مردم تغییر کرده و مهم تر از آن مدل رفتاری آن ها در ارائه و دریافت خدمات و حتی روابط معمولی انسانی هم تغییر کرده است.

خوب از آنجاییکه تیم مدیریتی سرویس کار همه از مدیران مطرح کشور در حوزه های فناوری اطلاعات، فروش و توسعه کسب و کار بوده با تکیه بر تجربیات و دانش علمی و عملی خویش قبل از دوران کرونا اصناف زیادی را مورد تحقیق و بررسی از منظر تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات قرار دادند، جالب است بدانید با توجه به اینکه بحث خودرو و قطعات یدکی خودرو یک الزام همیشگی برای خانواده ها بوده اما به دلیل پیچیدگی های زیاد تغییر و تحول خاصی در این حوزه انجام نشده است و راحت بیان نمایم این صنعت خیلی با دنیای فناوری اطلاعات غریب است.

دوران کرونا درست است که ناراحتی و نا امیدی های زیادی را به دنیا و علی الخصوص کشور عزیزمان تحمیل کرد و باعث غم و از دست دادن خانواده و هموطنان عزیزمان شد ولی در ابعاد دیگر و پنهان هم کسب و کارهای زیادی را به کام مرگ و نابودی کشاند و تغییرات اجباری زیادی را در بحث کسب و کارهای کشورمان رقم زد.

از آنجاییکه قبلا هیچ مجموعه یا شرکتی بصورت حرفه ای و کلان در این حوزه جهت تغییرات اساسی و زیر ساختی  و توسعه سیستماتیک وارد نشده بود، بر آن شدیم تا مطالعات اولیه را در این مسیر پر از فراز و نشیب و غیر ممکن آغاز نماییم...

آغاز تحقیقات علمی و میدانی:

درست یکسال بعد از گذشت همه گیری ویروس کرونا در زمستان سخت 1399 کمر همتمان را محکم به لطف خدا بستیم و با آرزوی تغییر در صنعت خودرو و لوازم یدکی خودرو پا به این مسیر دشوار و پر از فراز و نشیب گذاشتیم، این که می گویم مسیر پر از فراز و نشیب چون درست است که در مسیر صعود از این کوه بی نام و نشان بودیم ولی غم انگیزتر از آن، این بود که وقتی به بالا نگاه می کردیم هیچ قله ای را نمی دیدیم ولی با امید به سمت فتح قله ای که روزی باید برایش نامی را انتخاب می کردیم پیش می رفتیم...

طبق معمول با واژه معروف نه خیلی روبرور شدیم و هر چه جلو تر می رفتیم انگار همه در تلاش بودند تا ما را از ادامه مسیر منصرف نمایند تا هیچ وقت به مقصدمان نرسیم، اما آنجا بود که کوله بار تجربیاتمان و استفاده از تجربه و بررسی شکست های افراد و مجموعه هایی که شاید فقط چند قدمی را در این مسیر پیموده بودند ما را برای تصمیمات سازنده حمایت کرد.

تولد سرویس کار به عنوان یک فروشگاه معمولی online shop (فروشگاه اینترنتی):

زمستان 1400 بود و ما نزدیک به یکسال وقت با ارزش را برای جمع آوری اطلاعات و تحلیل و بررسی داده ها جهت شروع پروژه ای کلان در سطح کشور صرف کرده بودیم، هزینه های مالی و زمانی زیادی را متحمل شدیم چون هیچ دیدگاهی در این حوزه نداشتیم ولی باید برای آرزویمان تلاش می کردیم پس تحقیقات و مطالعات زیادی را چه در داخل و چه در خارج از کشور انجام داده بودیم، کسب و کارهای زیادی را که برای خودشان سایتی مستقل در قالب فروشگاه اینترنتی راه اندازی نموده بودند را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم و با مدیران زیادی در این حوزه گفتگو کردیم و بر آن شدیم تا ما هم یک فروشگاه حرفه ای اما با قابلیت های بیشتر از رقبای هم سطح خودمان طراحی کنیم، پس از کمتر از 3 ماه با قدرت تیم برنامه نویسی فاز اول سایت در بهار 1401 پیاده سازی و اجرا شد، اما بعد از اجرا خروجی مد نظرمان را دریافت نکردیم و یه جورایی نا امید شده بودیم و این بدترین بهار عمرمان بود و باید دوباره داده های جمع آوری شده را بررسی و تحلیل می کردیم تا مدل بیزینسی را اصلاح کنیم...

تحول سرویس کار به عنوان یک مارکت پِلیس Market Place (بازار آنلاین):

بعد از اصلاح مدل بیزینسی فاز اول پروژه، طولی نکشید که ایده ای بزرگ و خیلی خیلی هزینه بر در تفکرمان ظاهر شد، شاید وقت آن رسیده بود که دیگه نباید تجربه را تجربه می کردیم بلکه باید یک کار ساختار شکنانه در این حوزه انجام می دادیم و آن کار چیزی نبود جز طراحی الگوریتم سازمان یافته بازار آنلاین، در تحقیقاتی که در گذشته انجام داده بودیم به این نکته رسیدیم که اکثر افرادی که فروشگاه آنلاین اینترنتی برای کسب و کارشان راه اندازی کردند خودشان هیچ دانشی در این حوزه نداشته و بلکه به یک شرکت طراحی سایت کار سپاری نموده بودند و هزینه های بسیار زیادی هم برای این موضوع پرداخته، ولی تحت هیچ شرایطی با اینکه سالهای زیادی هم فعال بودند خروجی مطلوب و مد نظر خودشان را نگرفته و مهمتر از آن، اینکه اکثر این سایت ها بر روی پلتفرم های آماده مثل وردپرس و نظیر این پلتفرم ها طراحی شده و تقریبا همه امکانات مشابه ای داشتند...

مدیران سرویس کار بعد از چند ماه بررسی در تابستان 1401 بالاخره تصمیم به طراحی الگوریتمی کاملا شخصی گرفته تا بتوانند بهترین و خاص ترین خروجی که به عنوان قله هدف انتظارش را داشتند آغاز نمایند...

تابستان گرم 1401 دوباره سردی وجودمان را گرم نمود و دوباره با انگیزه تر از قبل و قدرت دو برابری با سرمایه گذاری بسیار زیادی کمتر از 6 ماه سرویس کار جدید را در لباسی حرفه ای تر و در قالب بازار آنلاین وارد بازار نمودیم...

صعود قله ای به نام سرویس کار:

درست است که دو زمستان سخت و طاقت فرسا را پشت سر گذاشتیم اما لطف خدای مهربان و تلاش همه اعضای دلسوز تیم باعث تحول سرویس کار جدید در بهار 1402 شد...

از ابتدای سال 1402 مذاکرات اولیه ای با اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی مشهد که به عنوان یک مرجع رسمی و نظارتی بود جهت همکاری و تبادل نظر در راستای خدمات رسانی به زیر مجموعه آن اتحادیه محترم نمودیم، نظرات سازنده و همکاری دلسوزانه اعضای محترم اتحادیه باعث دلگرمی ما در مسیر توسعه مان شد به گونه ای که حتی چالش ها و مشکلات پنهانی که شاید در آینده برای ادامه مسیرمان ایجاد می شد را با جلساتی مشترک با اتحادیه در قالب اتاق فکر مطرح و پاسخ تمام آن سوالات را با خدمات نوینمان در سایت سرویس کار به فروشندگان و مشتریان عزیزمان دادیم...

حال با گذشت تجربه چندین ساله و قدمت چندین ماهه از تحول سرویس کار جدید باید بیان نمایم که به جرات بی رقیب ترین سایت در قالب بازار آنلاین تخصصی لوازم یدکی خودرو در ایران عزیزمان هستیم و شعارمان را فروشگاهی به وسعت ایران نامگذاری نمودیم تا همیشه و همه جا پیش تاز این حوزه باشیم.

و در حال حاضر که با هم در این خصوص گفتگو داریم باید بگویم که کمتر از 10 ماه می باشد که میزبان بالای 300 فروشنده تخصصی لوازم یدکی آنلاین در سرویس کار می باشیم و تا به این لحظه از ابتدای سال 1402 بالغ بر 13 میلیون بازدید کننده ثبت شده رسمی داشته ایم و میانگین بازدید روزانه از سایتمان بالای 20 هزار نفر می باشد و همه این اتفاقات خوب را مدیون الطاف پروردگار بی همتا و همکاران و همراهان عزیزمان که ما را دلسوزانه در این مسیر همراهی نمودند هستیم.

دلیل استقبال زیاد فروشندگان:

مهمترین دلیل استقبال زیاد فروشندگان از سرویس کار در وحله اول به نظر من نگاه حرفه ای و آگاهانه فروشندگان نسبت به سایت و امکاناتی که در اختیار دارند می باشد، زیرا فروشنده در سرویس کار بی نیاز از هر امکانات و خدماتی از تیم ما می باشد، شاید بپرسید چه خدماتی که در ذیل به چند خدمت کلیدی اشاره خواهم کرد:

1- از صفر تا صد آموزش رایگان جهت استفاده از تمام امکانات سایت به ایشان داده خواهد شد.

2-از آموزش ها، ورک شاپ ها، سمینار ها و همایش های رایگان انگیزشی و آموزشی و دوره ای سرویس کار بهره مند خواهند شد.

3-تمام خدمات عمومی سایت بدون هیچگونه محدودیتی در اختیارشان خواهد بود.

4-با انتخاب هر پلن اجرایی از یکماهه تا یکساله ادمین سرویس کار همراهشان خواهد بود و دیگر نیازی به ادمین مستقل ندارد.

5-با انتخاب هر پلن اجرایی به دلخواه می توانند کسب و کارشان را رشد و توسعه دهند.

6-تحت هیچ شرایطی فروشندگان کمیسیون از فروش کالا به سرویس کار پرداخت نمی کنند زیرا در سیاست اجرایی سرویس کار دریافت کمیسیون از فروشندگان تعریف نشده است.

7-امکان ارتباط مستقیم بدون محدودیت و آنلاین به عنوان سیستم چت یا گفتگوی داخلی برای خریداران و فروشندگان فراهم می باشد.

8-آمار بازدید بالای روزانه با میانگین حداقل 20 هزار نفر در روز.

9-پشتیبانی آنلاین 24 ساعته در کل ایام سال حتی روزهای تعطیل .

10- پشتیبانی تلفنی 12 ساعته از 9 صبح تا 21 شب بدون محدودیت تماس.

سمینارهای آموزشی و انگیزشی سونامی تغییر:

از آنجاییکه یکی دیگر از رسالت های عاشقانه من آموزش و خدمت به هموطنان عزیزم در حوزه رشد توسعه فردی و رشد در کسب و کار می باشد، با توجه به سرگذشت سخت سرویس کار و چالش های اتفاق افتاده برای خودمان جهت درک بهتر از تغییرات اتفاق افتاده در دنیای تکنولوژی در گذشته و چالش هایی که در آینده با آن قرار است دست و پنجه نرم کنیم، سمینار آموزشی را با سرفصل های تخصصی آماده ارائه به هموطنان عزیزم علی الخصوص اصناف محترم که درگیر استفاده از فضاهای مجازی و آنلاین می باشند را نمودیم...

حال چرا سونامی تغییر؟

چون به راستی سونامی تکنولوژی خیلی نابوده کننده تر از کرونا و هر سونامی حتی سونامی بلایای طبیعی می باشد چون حتی تکنولوژی به خودش هم رحم نخواهد کرد و از آنجایی که تغییر واژه ای دردناک و درد آور برای رشد است و در این مصاحبه خیلی جاها از واژه تغییر یاد شده نام این سمینار مفهومی و علمی را سونامی تغییر گذاشتیم.

اولین سمینار تخصصی به لطف خدا و زیر سایه رحمت امام مهربانی آقا علی ابن موسی الرضا(ع) با همکاری اتحادیه محترم صنف فروشندگان لوازم یدکی مشهد در تاریخ 27 دی ماه 1402 در اتاق اصناف مشهد برای اعضای آن اتحادیه محترم برگزار خواهد شد.

امید است با آموزش و همراهی دوستانمان در این حوزه موفق عمل نماییم.